Fotograf a umělá inteligence aneb k čemu AI používat a k čemu ne

Nástup umělé inteligence využitelné širokou veřejností představuje bezesporu největší technologickou událost několika posledních dekád. V AI se skrývá nesmírně mocný nástroj, zároveň se ale jedná i o nástroj velmi nebezpečný, pakliže se používá špatně.

V tomto ohledu by se AI dala přirovnat k úhlové brusce alias flexe. Je to super věc, velmi univerzální, velmi silná; ale pozor, musíte se s ní naučit zacházet! Dokážete s ní spoustu věcí, které byste bez ní prováděli jen těžko, když si ale nedáte pozor, můžete s ní nadělat i mnoho škody. V krajním případě Vás může i zabít. To není nadsázka.

Skynet! Ne, o tom to fakt není

Ironií současnosti je to, že většina lidí absolutně nechápe, v čem tkví skutečná rizika umělé inteligence. Nápověda: ne, nejsou to armády zabijáckých robotů pochodující ulicemi. Není to ani skutečnost, že nás AI překoná a vyhubí. Neříkám, že se to nemůže stát, ale rozhodně se to nestane v dohledné době.

Tady a teď nám hrozí něco úplně jiného: dramatický nárůst naprosto nevhodného využívání umělé inteligence lidmi, kteří nechápou její limitace a kteří nedohlížejí rizika přílišného spoléhání na ní, a z toho plynoucí problémy. Plus také její vědomé zneužívání, samozřejmě.

Aktuálně se totiž nacházíme ve fázi všeobecného nadšení z této nové technologie, kdy skoro všichni AI používají, ale jen málokdo doopravdy přemýšlí o tom, jaké má AI reálné dopady na jejich životy, krátkodobé i dlouhodobé.

Já v tomto článku ale nechci rozebírat rizika umělé inteligence jako taková. O tom už toho bylo napsáno mnoho, navíc lidmi povolanějšími, než jsem já. Místo toho se zaměřím na specifika využívání umělé inteligence v oboru fotografie. Zároveň se nechci zaměřit jen na negativa, ale chci vyzdvihnout i pozitiva, tedy zmínit oblasti, kde je AI naopak výborným pomocníkem.

Tedy, k čemu se AI fotografovi doopravdy hodí, a na co by ji používat neměl?

Rozšiřování si svých (nejen) fotografických obzorů

Kdybych měl vyzdvihnout jednu oblast použití, na kterou je AI naprosto famózní, tak by to byla jednoznačně její schopnost přinášet nové informace, nové myšlenky, nové úhly pohledu, nové náměty a podněty. V tomto je AI naprosto fantastická. Myslím tím samozřejmě informace, které jsou nové pro daného člověka, ne pro lidstvo jako celek.

Ostatně zkuste si to sami. Zeptejte se svého oblíbeného jazykového modelu na něco jako:

  • „Proč se paví pera tak zvláštně lesknou?“
  • „Jak se dá podle předpovědi počasí určit, kdy bude zajímavá oblačnost?“
  • „Vysvětli mi, jak funguje anti-aliasingový filtr.“

Podobné dotazy (prompty) fungují skvěle, protože:

  1. Typicky se budete ptát na věci, o kterých toho mnoho nevíte. Proto pro Vás i docela základní informace budou cenné.
  2. Pokládat podobné dotazy tak, aby je AI správně pochopila a dobře zareagovala, je snadné.
  3. Riziko, že dostanete odpovědi plné nepřesností, nesmyslů nebo tzv. halucinací je u takto jednoduchých dotazů nízké.
  4. I když už se v odpovědi nějaké nesmysly objeví, zas tak moc se neděje. Odpověď totiž v tomto případě nemíníte využít na nic jiného, než že si ji přečtete a zamyslíte se nad ní. Tím pádem nehrozí, že by bezprostředně vznikl nějaký průšvih.

Přínosnost odpovědí může samozřejmě poněkud kolísat, nicméně jelikož se budete ptát typicky na věci, které moc neznáte, skoro vždy se dozvíte něco nového a užitečného. Obecně totiž platí, že AI je tím přínosnější, čím méně toho Vy sami o daném tématu víte.

Inspirace a plánování fotoakcí

Další oblast, na kterou je AI skvělá, je hledání nových způsobů focení, nových fotografických příležitostí a plánování fotografických akcí. Tak např. dotazy jako:

  • „Doporuč mi pár zajímavých míst na focení v Brně. Zajímá mě hlavně street foto.“
  • „Chci jet fotit ptáky na Neziderské jezero. Kde bych se měl ubytovat?“
  • „Jaká místa v Římě jsou riziková z hlediska kriminality? Jde mi zejm. o pohyb na veřejnosti s drahou fototechnikou.“

Ale pozor! Podobné dotazy už nejsou tak nevinné jako předchozí. Proč? No protože s velkou pravděpodobností ovlivní Vaše rozhodování. Tedy výstup, který z AI získáte, už bude mít velice reálný dopad na Váš život.

Proto je důležité brát odpovědi na podobné dotazy jako názor, ale ne jako fakt či pravdu. Zejm. v případě třetího z výše uvedených promptů není vhodné spokojit se s tím, co dostanete, a podle toho se zařídit. Nepřesná či vysloveně nesprávná informace pro Vás totiž může mít dost zásadní konsekvence. A proto byste v tomto případě měli odpověď AI zohlednit, ale ne jí bezhlavě věřit. Není vhodné zcela delegovat Vaše rozhodování na AI!

Zároveň si všimněte ještě jiné věci: aby byly prompty tohoto typu úspěšné, nestačí už jen ultra-krátký dotaz, je potřebné zadat alespoň základní kontext, tedy usměrnit výstup AI takovým směrem, který Vás doopravdy zajímá.

Tak např. pakliže v případě prvního dotazu neupřesníte, že se zajímáte o street foto, dostanete úplně jiné výsledky, pro street fotografa mnohem méně relevantní.

Konzultace např. ohledně výběru fotografického vybavení

Ač se to může zdát pošetilé, AI funguje docela dobře jako konzultant. Ovšem pozor! Platí to jen pro záležitosti, u nichž špatné rozhodnutí neznamená zásadní průšvih. Příkladem mohou být nákupy fotografické techniky.

Jistě, je lepší celou věc probrat s kamarádem fotografem nebo s nějakým odborníkem. Jenže ten se s Vámi bude chtít o Vašem novém širokáči bavit v lepším případě tak půl hodiny a pak konverzaci buďto ukončí nebo ji začne stáčet jiným směrem, protože ho to už nebude bavit. Obrovskou výhodou AI je to, že je nesmírně trpělivá a tedy bude s Vámi tohle téma probírat klidně celé dny. Ale pozor! To neznamená, že se doberete lepšího konečného verdiktu. Znamená to jenom, že si o tom víc popovídáte a proberete víc souvislostí. Nic víc.

Aby byly podobné konzultace skutečně přínosné, je třeba dotazy velmi dobře specifikovat. Často se Vám to nepovede hned v prvním promptu, takže bývá potřeba se s AI na dané téma déle bavit, abyste si s ní co nejlépe vyjasnili Váš postoj a potřeby.

Bývá také dost přínosné používat funkci paměti, to aby o Vás AI něco věděla. Tak např. jaký používáte fotografický systém, jaké objektivy už vlastníte, čemu se věnujete nebo chcete věnovat, jaký rozpočet je pro Vás realistický, atd.

Pochopitelně platí, že dostanete tím lepší odpovědi, čím lépe dokážete vyspecifikovat svoje potřeby, vysvětlit konkrétní okolnosti a vyloučit návrhy, které Vám z různých důvodů nebudou vyhovovat. A také platí, že různé modely poskytují různě kvalitní odpovědi. Na složitější problémy a podrobnější konzultace už proto zpravidla budete potřebovat placenou verzi AI, má-li být výsledek k něčemu dobrý.

Stále je však nutné držet se zásady, že názor AI, jakkoliv sofistikovaně formulovaný, byste neměli brát za definitivní pravdu a neměli byste založit své konečné rozhodnutí, např. nákupní, jen a pouze na něm. Berte výstup AI jako cenný poradní hlas, ale zcela slepě na něj nespoléhejte!

Úpravy fotek

Úpravy fotek jsou ve skutečnosti maličko jiné téma, protože v tomto případě se nebavíme nutně vždy jen o velkých jazykových modelech (LLM) jako je např. ChatGPT, ale i o jiných formách umělé inteligence. Ty jsou nepochybně užitečné, jejich reálný dopad na fotografické workflow ale bývá spíše přeceňován.

Jistě, nástroje jako např. nový Denoise v Lightroomu nebo třeba Generative Fill ve Photoshopu jsou šikovné a dávají skvělé výsledky. Na druhou stranu, nejsou to zdaleka tak zásadní věci, jak si mnozí myslí. Dobrý editor umí vyretušovat i dost komplexní objekt i bez AI, někdy dokonce s lepším výsledkem. Nejčastěji je beztak potřeba „anti-ořez“ a na to poměrně slušně fungoval už i dřívější Content-aware Fill. Takže jako ano, je to fajn, ale nic doopravdy zásadního. Alespoň zatím.

Největší přínos AI v oblasti úprav v tuto chvíli vidím zejm. v dramatickém zrychlení a zjednodušení tvorby masek, tedy ve funkcích jako je např. „Select Sky“, „Select Subject“ či „Select Background“. Fotograf se dnes už typicky nemusí piplat s každým pixelem, často je ve skutečnosti spokojený už s tou maskou, co mu vygeneruje automat. Přesto se ale ani dnes nedá tak úplně obejít bez manuálních nástrojů, protože výstupy AI je občas potřeba ručně doladit.

Obecně lze říct, že přínos AI v oblasti úprav spočívá především ve zrychlení a zjednodušení práce fotografa, ale v principu se nic až tak moc nemění.

Něco jiného je pak generování obsahu úplně z ničeho, ale to já nevnímám jako úpravu fotek, ale spíše jako úplně samostatnou disciplínu, která v principu s fotografií nesouvisí.

Psaní textů, např. pro marketingové účely

V tomto je AI poměrně schopná. Je to logické. Má online k dispozici mraky cvičného materiálu, ze kterého může vycházet. Zároveň když něco vyzní trochu jinak než jak byste rádi, tak se z toho nestřílí. Stejně byste měli Vaše texty v průběhu času ladit, aktualizovat, případně na ně aplikovat A/B testování. Takže i když na Vašem webu bude náhodou na chvíli viset něco trochu neobratného, zas tak moc se neděje.

I přesto si ale myslím, že není dobré se na AI s psaním textů zcela spoléhat, protože Vaše texty pak mohou „ztratit duši“. Mohou působit genericky, neosobně a místy... divně. Lepší je vnímat AI jako kamaráda-korektora, který si umí lecčehos všimnout, který často umí dobře poradit, ale zároveň který nemusí mít vždy a ve všem pravdu.

A opět i zde platí, že čím silnější jste v psaní Vy sami, tím menší přínos pro Vás bude AI mít. Tedy jestliže moc dobře psát neumíte, AI může přinést celkem podstatné zlepšení Vašich textů. Jestliže už ale máte pár tisíc normostran textů za sebou a máte alespoň trochu cit pro jazyk, pravděpodobně se budete s AI více dohadovat, než že by Vám pomáhala.

Mě osobně se např. dost nelíbí stylistika AI generovaných textů. Je sice v základu v pořádku, ale mnohdy dle mého není zas až tak zdařilá, speciálně v češtině. Změny v mých textech, které mi AI doporučuje, často vedou ke snížení srozumitelnosti anebo jednoznačnosti obsažených sdělení a proto je ve většině případů odmítám. Ale ne vždy. Někdy to umělá inteligence opravdu napíše lépe.

Co však AI dokáže zachytit velice dobře, to jsou věci jako chybějící nebo naopak zdvojená slova, překlepy, apod. Tedy má určitě svůj přínos. Celkově ji ale v tomto vnímám spíše jen jako poradce, ne jako někoho, na koho bych chtěl psaní svých textů outsourcovat.

Pro člověka, který se psaním nemá mnoho praxe, však může být AI celkem dost přínosem.

Překlady z/do cizích jazyků

V překládání je AI obecně hodně silná. Osobně mohu posoudit kvalitu překladů běžných textů z/do angličtiny a v tomto ohledu je na tom AI opravdu dobře. Tak dobře, že bych ve většině případů neměl problém přeložený text vzít a ihned použít, jen po velmi zběžné kontrole.

Jak je na tom AI při překládání mezi jinými dvojicemi jazyků, než je čeština a angličtina, to sice nemohu přímo posoudit, ale můj kvalifikovaný odhad je, že dobře až výborně, v závislosti na konkrétní dvojici jazyků. Největší problémy bych očekával u jazyků, které jsou si lingvisticky a i kulturně hodně vzdálené, tak např. čeština a mandarínština. Myslím si ale, že i zde bude kvalita překladu výrazně lepší, než co poskytovaly dřívější metody, a to z toho důvodu, že AI téměř jistě překládá myšlenky a sdělení, nikoliv slova a věty. Což je přesně to, co by překladatel měl dělat.

U odborných textů je situace o něco horší. Tam je určitě stále i dnes potřeba kontrola člověkem, protože AI občas dělá chyby, které mění obsažené sdělení. Tak např. ve snaze dosáhnout lepší stylistiky může použít formulaci, která sice zní lépe, důsledně vzato však znamená něco nepatrně jiného. V běžném textu drobná změna významu nevadí, v odborném však ano.

Dále bych problémy očekával u textů kreativního rázu. Tak např. věřím, že román bude i dnes lepší nechat přeložit člověka, spíše než AI. Tedy za předpokladu, že je cílem co nejlepší čtenářský zážitek a nikoliv co nejnižší náklady na překlad.

Nechal bych si přeložit web s nabídkou fotografických služeb za pomoci AI z češtiny do angličtiny? Ano, bez váhání, ale výsledek bych si zkontroloval. Dost možná by ale nebyly potřeba žádné změny. Nechal bych si takto přeložit text např. do italštiny? Odpověď je opět „ano“, v tomto případě bych ale určitě chtěl zkontaktovat někoho, kdo by výsledek zkontroloval za mě, protože já osobně bych to neuměl.

Každopádně co se týče překladů z/do cizích jazyků, je to dle mého jedna z oblastí, kde je AI opravdu hodně silná. Být překladatelem, nespím úplně klidně.

Hodnocení fotek a zpětná vazba na Vaše fotografické práce

Bylo by skvělé, kdyby AI mohla zhodnotit Vaše fotky, dát Vám zpětnou vazbu na ně a poradit Vám, co příště udělat jinak. Bohužel pro Vás (a naštěstí pro mě), tohle zatím neumí. Resp. tedy neumí to moc dobře. Vím to, zkoušel jsem to. Chtěl jsem vědět, jestli už brzy budu bez práce. Ale pohoda, klídeček, zatím to tak nevypadá.

Umělá inteligence umí vyprodukovat text, který se tváří jako konstruktivní kritika fotky, ale reálně je naprosto nepoužitelný. Je totiž plný univerzálních formulací a klišé, které se dají naroubovat prakticky na jakýkoliv obrázek. Jako např.:

„Kompozice je docela dobrá, ale dalo by se na ní ještě zapracovat.“

Uh. No neříkej, Sherlocku.

Nechat si hodnotit fotky od AI je asi jako nechat si vykládat karty nebo jít se poradit s astrologem. Dostanete spoustu chytře znějících řečí, ale nic doopravdy použitelného.

Tedy ne, zatím si jinou práci hledat nemusím. A čím víc toho o AI vím, tím víc jsem v klidu.

Ale jestli mi nevěříte, zkuste to. Z prvních pár „hodnocení“ možná budete nadšení, ale Vaše nadšení rychle vyprchá, až zjistíte, že všechny ty odpovědi znějí v podstatě stejně a že Vám v reálu vlastně nejsou k ničemu dobré.

Na druhou stranu, je třeba říct, že používání AI k tomuto účelu s sebou nenese žádná zásadní rizika. Budete jenom ztrácet čas, ale nevytvoříte skutečný průšvih.

Komunikace, např. s klienty nebo obchodními partnery

Tady už se dostáváme na hodně tenký led. Tak tenký, že na něj rozumný člověk už nevstoupí, protože rizika zcela jednoznačně převažují nad přínosy.

Jistě, AI dnes umí vygenerovat email, který se pak dá jen copy-pastenout do mailového klienta a poslat. Ale je to doopravdy dobrý nápad? Ne, není! Je to mimořádně špatný nápad a to hned z několika důvodů:

Za prvé, i když se to na první pohled nezdá, AI neumí psát obchodní korespondenci doopravdy dobře. Píše... řekněme ucházejícím způsobem. Nemá však opravdový cit pro jazyk. Není to člověk, nedokáže domyslet, jak bude text působit na protistranu.

AI navíc nikdy nedokáže zohlednit veškerý relevantní kontext. Aby ho zohlednit mohla, museli byste napsat prompt delší než samotný email. AI proto často generuje dopisy, které v mezilidské komunikaci prostě nefungují dobře.

Podepsat se pod takový text je nesmírně nerozumné. Proč? Protože tím přebíráte odpovědnost za něco, co jste nenapsali a co může vyznívat úplně jinak, než jak jste to původně zamýšleli.

Za druhé, generativní AI mívá tendenci tak trochu žvanit. Tzn. psát delší texty, než co je doopravdy nutné. A to se pro obchodní korespondenci nehodí. Sáhodlouhé maily nemá nikdo rád. Nemáte je rádi Vy, nemají je rádi Vaši rodinní příslušníci, nemají je rádi Vaši kolegové a zcela jistě je nemají rádi ani Vaši (potenciální) obchodní partneři a klienti.

Ale ani to není to nejhorší. To nejhorší je, že...

Za třetí, kdokoliv, kdo má jen trochu zkušeností s AI typu ChatGPT, generovaný obsah pozná. A když už ne na první dobrou, tak později, když se nad Vaší zprávou trochu víc zamyslí. To protože AI prostě nepíše stejně jako lidé. Píše tak nějak... strojově.

V okamžiku, kdy si druhá strana uvědomí, že jste jí poslali vygenerovaný mail, může zareagovat všelijak. Může nad tím mávnout rukou, ale může si také říct: Aha, takže já mu/jí nestojím ani za to, aby mi normálně napsal(a). Nechal(a) si vygenerovat tenhle třístránkový blábol a očekává ode mě, že se tím budu zabývat. To je ale *****. Jinak řečeno, urazí se.

I když ale budeme uvažovat ten lepší případ, totiž že se jen pousměje a nad celou věcí mávne rukou, tak ale to samotné zjištění, že svou korespondenci nepíšete, ale generujete, to Vám plusové body rozhodně nepřidá. Lidé pak k Vašim zprávám budou přistupovat podobně, jako k hromadným mailům. Budou je ignorovat. Anebo Vám odpoví také za pomoci AI.

Opravdu chcete takto komunikovat s obchodními partnery? Klienty? Zaměstnavatelem? Ne? Tak zapomeňte na to delegovat psaní Vaší korespondence na AI. A pokud už to děláte, rychle se to odnaučte, protože se Vám to šeredně vymstí.

Takže ne, používat generativní AI na psaní obchodní korespondence je fakt špatný nápad. Nedělejte to. To raději napište dvě, tři věty, svými slovy, nedokonale, jako člověk. S velkou pravděpodobností to bude působit lépe, než když vyprodukujete elaborát, kterým protistranu v lepším případě otrávíte, v horším vytočíte.

Na druhou stranu, AI se může hodit k některým dílčím úkolům. Tak např. ke zlepšení konkrétních formulací, k vyhledávání překlepů a chybějících slov, k poskytnutí konstruktivní zpětné vazby na Váš vlastní text. Tedy není tomu tak, že by se AI v obchodní korespondenci nedala účelně využít, neměli byste ji však nechat psát dopisy zcela za Vás.

Právní poradenství, apod.

Existuje něco, co je ještě horší nápad, než používat AI k psaní obchodní korespondence? Ano, existuje! Snažit se udělat si z ní svého právníka, doktora, atp.!

Pamatujte, že ani ChatGPT, ani Copilot ani jánevímcojiného prostě není reálný odborník. Je to jen stroj, který má spoustu znalostí a umí "znít chytře", ale schází mu skutečný vhled to problematiky, nemá žádné zkušenosti z praxe daného oboru a – co je nejhorší – nenese žádnou zodpovědnost za to, co říká.

AI je jako vysokoškolský student, který má opravdu hodně, hodně načteno, spoustu toho zná, spoustu toho ví, ale zatím vždycky jenom teoretizoval, tu práci reálně nikdy nedělal a navíc je mu i celkem jedno, jestli to, co Vám poví, bude skutečně přesné. Navrch k tomu je to tak trochu Brouk Pytlík, který moc neumí říkat „nevím“ - raději Vám naservíruje nějaký neurčitý blábol, než aby přiznal, že jeho znalosti jsou omezené.

Jinak řečeno, je to užvaněný kompilátor velkého množství informací, ne vždy kvalitních, bez jakékoliv sebereflexe, svědomí, zodpovědnosti. Najali byste si takového člověka, aby pro Vás dělal cokoliv, na čem by Vám doopravdy záleželo? Pochybuji. Přesto to někteří lidé zkoušejí, když se snaží delegovat vysoce odborné činnosti na AI.

Obrovské nebezpečí velkých jazykových modelů totiž spočívá mj. i v tom, že jejich odpovědi vždy znějí velmi přesvědčivě. A to ať už mluví o pokémonech, medicíně nebo jaderném inženýrství. Jenže lingvistická přesvědčivost jejich projevu nemusí odpovídat a zpravidla ani neodpovídá reálné odborné úrovni jejich výstupů!

Takže ne. AI Vám nepomůže v právním sporu, nepomůže Vám napsat kvalitní obchodní podmínky a pokud Vás už tři neděle nějak divně píchá v pravém podžebří, zaklapněte notebook a zajděte si za svým praktikem, a to i přestože Vás to v jeho čekárně fakt nebaví.

Resumé

AI se hodí na velkou spoustu věcí. Většina z nás vlastně stále teprve poznává, kde všude bychom ji mohli využít. Jenže ne na všechno se AI hodí stejně dobře - na něco funguje lépe, na něco hůře. V některých use-casech je super-užitečná, v jiných je její přínos sporný a v některých případech může být dokonce kontraproduktivní nebo až vysloveně nebezpečná.

I když se to tak možná nezdá, hlavním posláním tohoto článku nemá být kritika AI. Hlavním posláním má být toto: AI je skvělá, ale není skvělá na všechno. Používejte ji, beze všeho, ale používejte ji s rozumem a přemýšlejte nad tím, jaké to má dopady na Vás i Vaše okolí. Pátrejte nejenom po tom, na co byste AI mohli využít, ale také po tom, na co byste ji používat neměli. To je totiž dost možná ještě zásadnější otázka.

(Ilustrační foto: Zajíc. Opravdický, ne uměle vygenerovaný.)

Užitečný článek? Dejte o něm vědět ostatním! Máte připomínky? Napište mi email na info@onlinefotoskola.cz .

Začínáte s fotografováním? Hledáte ucelený kurz, který Vás rychle a názorně naučí to nejdůležitější, co je třeba pro tvorbu technicky, obsahově i esteticky zdařilých fotografií? Přesně tohle nabízí Kurz základů fotografování.

Kam dál?