Jak vybírat objektivy

Máte zrcadlovku s jedním (setovým) objektivem? Poohlížíte se po dalším, pokud možno lepším "sklu"? Dobře vybrat objektiv není snadné, zvlášť pokud nemáte s nákupem tohoto druhu zboží mnoho předchozích zkušeností. S výběrem pomůže dnešní článek.

Účelem tohoto textu je pomoci vám vybírat objektivy co možná nejvíce kvalifikovaně; aby vám co nejdéle vydržely, byli jste s nimi i po čase stále spokojení a co nejdéle jste nepociťovali potřebu prodat je.

Článek se věnuje především objektivům pro zrcadlovky. U těch je na trhu nabídka nejširší a výběr je tedy nejsložitější. Většina principů však platí obecně a je aplikovatelná i na objektivy pro jiné druhy systémových fotoaparátů.

Ideální objektiv

Představme si nejprve ideální "objektiv snů".

Takový objektiv by měl obrovský rozsah ohnisek, perfektní kresbu až do rohu v celém rozsahu a na všech clonách, výtečnou světelnost, skvělý (mikro)kontrast a barevnou reprodukci. Rychle a precizně by ostřil, byl by prost všech možných obrazových vad a navíc by byl prakticky nerozbitný, zcela vodotěsný, přesto však velmi lehký a navrch levný.

Tak takový objektiv bohužel neexistuje.

Reálné objektivy vždy mají jen některé z uvedených vlastností a to prakticky vždy za cenu většího či menšího kompromisu v jiných oblastech.

Kvalitativní třídy objektivů

V zásadě je možné rozlišovat tři kvalitativní třídy objektivů:

  • amatérské (angl. výstižněji "consumer-grade", tedy "spotřebitelské"),
  • poloprofesionální (angl. výstižněji "enthusiast-grade", tedy "pro nadšence") a
  • profesionální.

Rozlišování na "amatérské" a "profesionální" je sice tak trochu nešťastné, v našem prostředí jsou ale tyto pojmy zavedené a proto se jich budu i zde držet. Orientační charakteristiky jednotlivých tříd následují.

Amatérské objektivy

Jedná se o objektivy konstruované pro méně náročného uživatele a spíše pro občasné užívání. Klade se u nich důraz hlavně na nízkou cenu, zároveň však při zachování co možná nejlepší obrazové kvality - v rámci možností.

Přednosti

  • Nízká cena.
  • Většinou dnes už dobrá (ale ne špičková) optika.
  • Spíše jednodušší optické konstrukce.
  • Malé a lehké - díky jednodušší konstrukci a použití plastů.

Slabiny

  • Horší světelnost.
  • Více obrazových vad - poduškovitost/soudkovitost, chromatická aberace, aj.
  • Často méně přesné automatické zaostřování - bývá maskováno horší světelností.
  • Často horší mikrokontrast.
  • Méně atraktivní vzhled rozostřených částí snímku.
  • Méně odolné (plasty).
  • Zpravidla neutěsněné proti prachu / vlhkosti.

V této kategorii se navíc vyrábí hlavně nejčastěji používané ohniskové rozsahy, tzn. standardní zoomy, kratší a střední telezoomy a nejběžnější pevná ohniska (35 mm, 50 mm, atp.).

Poloprofesionální objektivy

Jedná se o objektivy vyšší kvality, zpravidla technologicky modernější, určené pro častější užívání.

V této kategorii najdeme jednak opticky špičkové objektivy, které obětují něco z odolnosti profesionálních objektivů výměnou za nižší váhu a cenu, a dále některé specializované objektivy, které se v ryze amatérské třídě vůbec nevyrábí - např. ultraširokoúhlé objektivy, některé makroobjektivy a další.

Přednosti

  • Cenově dosažitelné pro průměrně situovaného člověka.
  • Často již špičková obrazová kvalita.
  • Přesnější zaostřování - díky menším vůlím / výrobním tolerancím.
  • Často velmi dobře potlačené obrazové vady.
  • Někdy lepší světelnost.
  • Odolnější než amatérské.

Slabiny

  • Méně odolné oproti profesionálním.
  • Většinou neutěsněné.
  • Často se jedná o objektivy třetích stran (Sigma, Tamron, Tokina).

Tyto objektivy mnohdy v některých ohledech i předčí objektivy profesionální, bývá to ale za cenu ústupků v jiných oblastech. Tak např. mohou mít lepší optiku, ale nejsou utěsněné, mají horší autofocus a zároveň výrazně vyšší hmotnost než nejbližší srovnatelný profesionální objektiv.

Profesionální objektivy

Objektivy této kategorie jsou konstruované zejména s ohledem na velmi intenzivní užívání. Jsou proto mimořádně odolné, dobře snáší různé nárazy a pády a mají dlouhou životnost. Zpravidla mají také vynikající obrazovou kvalitu a dobrou světelnost, ne nutně však lepší oproti nejbližšímu srovnatelnému "poloprofesionálnímu" objektivu.

Přednosti

  • Velmi odolné.
  • Obvykle opticky vynikající.
  • Obvykle velmi přesný AF.
  • Zpravidla dobrá světelnost.
  • Většinou utěsněné proti prachu a dešti.

Slabiny

  • Cena, která je činí pro mnoho lidí nedostupnými.
  • Ne vždy nutně obrazově lepší oproti mnohem levnějším "poloprofesionálním" sklům.
  • Velké a těžké ve srovnání s porovnatelnými objektivy nižších tříd.

Výše vykreslené charakteristiky pochopitelně nelze brát za zcela platné pro všechny vyráběné modely objektivů. Existuje mnoho konkrétních objektivů, které v určitém smyslu vybočují a to v dobrém i špatném smyslu slova.

Uváděné kategorie také v reálu samozřejmě nejsou nijak ostře ohraničené. Spíše než jako striktně oddělené třídy je dobré chápat je jako škálu. Pro jednoduché vyjádření základního určení objektivu ale tyto tři třídy postačují.

Orientačně si lze objektiv zařadit podle ceny (za nový). Amatérské objektivy stojí do 10 tis. Kč, poloprofesionální jsou objektivy v cenové relaci 10-35 tis. Kč a profesionální jsou ty ostatní.

V které kategorii vybírat

Abyste s objektivem byli spokojení i za několik let a zároveň nelitovali vydaných peněz, je nezbytně nutné vybírat ve správné kategorii. Která je ta "správná" přitom závisí především na vás, vašich aktuálních potřebách, ale hodně také na vašich dlouhodobých plánech a ambicích.

Chcete-li fotit profesionálně, vybírejte si objektivy, které tomu odpovídají. A to i pokud jsou finance limitované. Dlouhodobě je totiž lepší koupit si jednou za rok (nebo i za dva roky) špičkový objektiv než třikrát za rok průměrný. Objektiv je artikl s dlouhou životností. Zatímco tělo pravděpodobně vyměníte za několik let, dobrý objektiv můžete docela dobře používat i za 10, 15 či více let.

Pokud jsou vaše cíle skromnější a např. víte, že budete fotit spíše jen zřídka, pak je však zcela na místě držet se amatérské nebo poloprofesionální kategorie. Násobně dražší profesionální objektivy totiž dost dobře nevyužijete a ušetřené peníze můžete vynaložit mnohem účelněji, např. na výpravu do nějaké pěkné destinace.

Objektivy s pevným ohniskem vs. zoomové objektivy

Některé objektivy mají ohnisko pevně dané, jiné umožňují měnit jej v určitém rozsahu. Rozhodnutí, zda preferovat "zoomy" nebo "pevná skla" je věcí osobních priorit a preferencí. Oba druhy totiž mají své výhody i nevýhody:

Objektivy s pevným ohniskem

Přednosti

  • Zpravidla opticky lepší.
  • Mívají (mnohem) lepší světelnost.
  • Levnější, menší, lehčí (jednodušší konstrukce).
  • Spolehlivější (má se toho na nich méně co rozbít).
  • Při poruše lépe okamžitě nahraditelné jiným objektivem.

Slabiny

  • Jen jedno ohnisko - v řadě případů velmi omezující.
  • Nutnost častějších výměn objektivu.
  • Nutnost nosit s sebou více objektivů.

Stojí za zmínku, že: ne, nejde "zoomovat nohama" (pozn.: na Internetu často šířený blud). Udělat dva kroky dozadu vs. odzoomovat jsou dvě dost odlišné věci. Kdo tvrdí že ne, nechť si to laskavě vyzkouší a dívá se nejen na hlavní motiv, ale také na to, co se děje s okolím a perspektivou snímku.

Zoomové objektivy

U zoomových skel je situace přesně opačná, tzn.:

Přednosti

  • Nabízí ne jedno, ale celý rozsah ohnisek. Dávají tak fotografovi jeden "stupeň volnosti" navíc a dovolují snadno pracovat s perspektivou.
  • Jeden zoomový objektiv může v batohu či brašně nahradit i několik pevných objektivů.
  • Menší potřeba výměn objektivů.

Slabiny

  • Horší světelnost.
  • Dražší (oproti jednomu pevnému objektivu).
  • Opticky horší (o něco, ne nutně o mnoho).
  • Kvalita obrazu se v průběhu rozsahu zoomu mění.
  • Při poruše hůře okamžitě nahraditelné.

Hlavní motivací pro používání pevných skel je jejich lepší obrazová kvalita, lepší světelnost a v mnoha případech také cena (to platí hlavně pro amatérské objektivy). Pevná skla se ale hodí spíše pro žánry, kde je "času dost".

Kdo potřebuje agilně reagovat na rychle se měnící situaci a např. krátce po sobě fotit motivy v různých vzdálenostech, tomu mnohem lépe poslouží zoomový objektiv.

Tipy pro nákup

Nakupujte až na základě potřeby anebo vážného zájmu

Tahle rada míří hlavně na úplné začátečníky. Ti totiž při nákupu svých prvních objektivů často vůbec neřeší, co fotí resp. chtějí fotit. Nákup objektivu spíš berou jako možnost nějakou oblast si vyzkoušet. Tak např. chtějí si zkusit fotit zvířata a tak si na to koupí nějaký levný teleobjektiv. To je ale hrozně drahá zkušenost!

Nikdy si nekupujte objektiv proto, že si chcete něco vyzkoušet. Vyzkoušejte si daný žánr nebo danou oblast raději s vybavením, které už máte, i když třeba není ideální. Anebo si vhodnější objektiv půjčte. Dost možná rychle zjistíte, že to, co vám zprvu připadalo zajímavé, vás vlastně moc nebaví.

Nevybírejte (jen) podle parametrů

Každý si pochopitelně vybírá objektiv v první řadě podle toho, zda má požadované ohnisko (nebo rozsah ohnisek) a světelnost. Bylo by ale chybou myslet si, že dva objektivy, které jsou stejné co do těchto parametrů, jsou srovnatelné i co do výkonu.

Technické parametry totiž v žádném případě neposkytují úplný obrázek. Parametry běžně uváděné v obchodech ve skutečnosti popisují jen to úplně nejzákladnější. Neříkají nic o kresbě, obrazových vadách, chování autofokusu, mechanických vlastnostech, chování v protisvětle, atd.

Některé podrobnější informace lze dohledat na stránkách výrobce (např. MTF křivky), v recenzích a na specializovaných serverech, které se zabývají nezávislým testováním vybavení.

Mnoho věcí se ale žádnými parametry dost dobře popsat nedá. Tak např. vzhled rozostřených částí snímku, chování autofokusu v reálné praxi, ergonomie, aj. Přitom i toto jsou okolnosti, které mohou hrát zásadní roli v tom, zda vám objektiv bude vyhovovat či ne.

Obrázek o těchto špatně kvantifikovatelných vlastnostech objektivu si jde nejlépe udělat na základě svědectví fotografů, kteří daný objektiv používají. A částečně také z jejich fotek.

Nezavrhujte objektivy třetích stran

V minulosti byly objektivy "třetích stran" (Sigma, Tamron, Tokina, Samyang, aj.) obecně považované za méněcenné - funkčně i opticky. Lidé si je kupovali hlavně proto, aby ušetřili.

Dnes už to tak docela neplatí. Tyto značky dnes v mnoha případech nabízí podstatně lepší poměr výkon / cena, hlavně v poloprofesionální třídě. Není to přitom nutně na úkor obrazové kvality. V některých konkrétních aplikacích jejich objektivy dokonce i předčí nejlepší modely od výrobce těla.

Zároveň je ale pravdou, že pořízení objektivu třetí strany s sebou přináší riziko určitých komplikací. Nejobávanější jsou možné budoucí problémy stran kompatibility s nejnovějšími těly. To se týká zejm. autofokusu.

Objektivy jiné značky také často používají nepatrně odlišná technická řešení - mají např. jiné rozmístění tlačítek, jiné chování stabilizace, opačný směr otáčení zoomového prstence, aj. To sice nepředstavuje nijak velký problém, výbava se tím ale stává jaksi nekonzistentní.

Má smysl zahrnout objektivy třetích stran do výběru? Dle mého názoru rozhodně ano. Je ale důležité při výběru hodnotit vždy konkrétní modely, nikdy značku jako celek. Jeden a tentýž výrobce totiž může nabízet fantastický objektiv v jedné kategorii a zároveň velmi podprůměrný objektiv v kategorii jiné.

Jak ušetřit

Ujasněte si, co přesně chcete

Nejdůležitější ze všeho je minimalizovat chaotické nakupování pro vás nevhodných modelů a jejich následné odprodávání a nahrazování jinými, dražšími modely. Na tom totiž ve výsledku velmi tratíte.

Nepotřebujete stejně dobrá skla pro všechna ohniska

Pro to, co fotíte nejvíce, byste pochopitelně měli mít co nejkvalitnější objektiv. Pro méně používaná ohniska vám však dost možná postačí i objektivy o něco horší. Tímto způsobem lze vyčlenit více prostředků pro tu oblast fotografování, která je pro vás doopravdy důležitá.

Nákup (moderního vybavení) z druhé ruky

Nákup použitého, ale plně funkčního objektivu, je skvělý způsob, jak výrazně ušetřit - někdy až polovinu ceny. Ideální je nakupovat od důvěryhodného známého, u kterého víte, že s vámi jedná na rovinu a nezatají vám případné problémy.

Kupujete-li ovšem od cizího člověka, je to vždy tak trochu riziko. Je dobré si uvědomit, jaké bývají důvody, proč lidé prodávají objektivy. Je jich mnoho, např.:

  • Protože si koupili anebo chtějí koupit lepší.
  • Protože přechází na jiný systém (APS-C vs. fullframe, Nikon vs. Canon, atd.)
  • Protože zanechali fotografování.

Bohužel ale v mnoha případech také např.:

  • Protože objektiv špatně kreslí.
  • Protože špatně ostří.
  • Protože má nějakou jinou vadu.
  • Protože jim prostě z nějakého důvodu nevyhovuje.

A v krajním případě:

  • Protože ho někomu ukradli.
  • Protože vám plánují v balíčku poslat cihlu.

Riziko nákupu od cizí osoby lze snížit nákupem v renomovaném bazaru. Tam ale zase platíte tučnou provizi přeprodejci a výhodnost celého nákupu s ohledem na životnost objektivu a absenci dvouleté záruky je pak docela sporná.

Nákup z ciziny

Nákup nového fotovybavení ze zahraniční býval docela výhodný. V současnosti však kurz amerického dolaru nákupům z ciziny moc nepřeje. Vyplatí se spíše u high-end vybavení, a to hlavně je-li na něj nějaká zajímavá akce.

Při nákupu s doručením ze zemí mimo Evropský hospodářský prostor je nutné počítat se clem, které výhodnost nákupu snižuje. U velmi drahé techniky se tak paradoxně může vyplatit osobně si pro ni zaletět, např. do USA.

Nákup starých objektivů

Zajímavou možností je také nákup starších objektivů. Starý objektiv totiž rozhodně neznamená špatný objektiv. Třeba i třicet a více let staré objektivy jsou totiž často opticky srovnatelné s těmi nejmodernějšími.

Starým objektivům chybí především novější technologie, jako např.:

  • Stabilizace - nebývá k dispozici.
  • Autofokus - u nejstarších nebývá k dispozici, u novějších nepracuje s low-end těly nebo je pomalý a hlučný.
  • Ovládání clony - u starých skel manuálně kroužkem.
  • Povrchová úprava čoček - projeví se např. horším chováním v protisvětle.

Schopnost vlastní optiky rozlišovat drobné detaily je ale mnohdy vynikající.

Nic z výčtu výše přitom ve skutečnosti nepředstavuje zásadní překážku ve fotografování (s výjimkou specifických situací). Tyto moderní technologie ve většině případů spíše jen zvyšují pohodlí a fotografování usnadňují.

Staré objektivy přitom často stojí jen zlomek ceny obdobného objektivu nejnovější generace. Je ale samozřejmě potřeba koupit dobře zachovalý kus, který je opticky i mechanicky v pořádku.

Užitečné weby

Na závěr odkazuji na několik webů, které vám s výběrem objektivu mohou pomoci. Jedná se o weby v angličtině, s trochou laborování je ale zvládne používat i člověk, který anglicky příliš nerozumí.

The Digital Picture - ukázky obrazové kvality

Stránka, pomocí které zjistíte, jak dobře kreslí různé objektivy ve středu obrazového pole, mimo střed a v rozích, navíc pro různé clony a ohniskové vzdálenosti. Umožňuje jednoduše porovnat dva objektivy. Web dále nabízí např. databázi "prasátek" objektivů v protisvětle, MTF křivky a další užitečné informace. Skvělý pomocník při výběru!

DxO Mark - testy objektivů

Stránka s testy různých objektivů (a také snímačů fotoaparátů). Celkové "skóre" objektivů má spornou výpovědní hodnotu, dílčí informace, zejm. plošné grafy ostrosti (Measurements > Sharpness), jsou však přínosné. Navigace webu se z počátku jeví trochu chaotická.

Lens Hero - objevování kompatibilních objektivů

Stránka na vyhledávání kompatibilních modelů objektivů pro konkrétní tělo fotoaparátu. Vhodná k objevování a ke zjišťování základních technických parametrů. Některé zde publikované informace mohou být nepřesné nebo zavádějící - brát jako orientační, pomocný zdroj.

Užitečný článek? Dejte o něm vědět ostatním! Máte připomínky? Napište mi email na info@onlinefotoskola.cz .

Začínáte s fotografováním? Hledáte ucelený kurz, který Vás rychle a názorně naučí to nejdůležitější, co je třeba pro tvorbu technicky, obsahově i esteticky zdařilých fotografií? Přesně tohle nabízí Kurz základů fotografování.

Kam dál?