Základní výbava aneb Šest "S" pro seriózní digitální fotografii

Potřebná výbava je do značné míry určená fotografickým žánrem a v menší míře pak stylem, zvyklostmi a preferencemi konkrétního fotografa. Existuje však několik věcí, které jsou přínosem úplně pro každého. Říkám jim "šest S" a jsou to:

Systémový fotoaparát

Jako "systémové" se označují fotoaparáty, které lze chápat jako součást nějakého širšího fotografického systému.

Systémový fotoaparát je např. moderní digitální zrcadlovka, protože má vyměnitelné objektivy, závit na stativ, sáňky na blesk, konektor na kabelovou spoušť a další konektory pro připojení rozličného dalšího příslušenství. Oproti tomu např. mobil nebo třeba ultrazoom s pevně zabudovaným objektivem za systémový fotoaparát chápat nelze.

Proč je systémový fotoaparát důležitý? Hlavně protože otevírá možnosti do budoucna. Systémové fotoaparáty se dokáží přizpůsobovat v průběhu času se měnícím potřebám svého majitele a dokážou spolu s ním růst.

Solidní objektiv

Alespoň jeden. Míněno hlavně ve smyslu jeho optické kvality. Nemá smysl vlastnit špičkové tělo, pokud na něj majitel nemůže nasadit objektiv odpovídající kvality. Opticky kvalitní objektiv přitom nemusí být nutně drahý. Speciálně pevná skla s ohnisky 35 mm a 50 mm jsou často k dostání za velice přijatelnou cenu a přitom bývají opticky excelentní.

Stativ

Zastávám názor, že každý fotograf by měl vlastnit stativ. A to i pokud ho při své rutinní činnosti nepotřebuje. Stativ totiž přináší příliš velkou přidanou hodnotu na to, aby jej šlo ignorovat.

Stativ umožňuje fotit statické motivy na nízké ISO při nedostatku světla, umožňuje precizně zaostřit malé předměty a zaostření na ně fixovat, umožňuje přesně nastavit polohu fotoaparátu vůči fotografovanému objektu, umožňuje fotit podkladové snímky pro skládání expozic, je nezbytný při testování a seřizování autofokusu, atd., atd.

Solidní stativ přitom opět nemusí znamenat zásadní výdaj. Už v relaci kolem 3 tis. Kč se dá pořídit rozumně použitelný aluminiový stativ, který je dostatečně stabilní pro běžné situace a unese i těžší výbavu.

Systémový blesk

I systémový blesk považuji za část výbavy, která je přínosem skutečně pro každého. Dokonce i pro ty, kdo ho ke své tvorbě nepotřebují, tj. např. pro krajináře. Blesk totiž podobně jako stativ otevírá nové možnosti a i krajinář alespoň občas fotí i něco jiného než krajinu. Blesk je zároveň fantastický pomocník pro pochopení světla, toho jak funguje, jak ho lze upravovat, jak se chová při odrazu od různých druhů povrchů, atd.

I zde platí, že blesk neznamená nutně velký výdaj. Solidní, manuální blesk od výrobců "třetí strany" jde koupit cca za 3 tisíce.

Software

Každý fotograf, který fotí "na digitál", používá software - ať se mu to líbí nebo ne. Může se pouze rozhodnout, zda se spokojí se softwarem ve svém fotoaparátu, nebo zda si k němu pořídí ještě další software pro PC a část procesu zpracování snímku přesune z fotoaparátu na počítač.

Druhá možnost je nade vší pochybnost lepší. Důvody jsou nasnadě:

  1. Fotografický PC software nabízí řádově více možností nežli firmware fotoaparátu.
  2. Výkon stolního počítače je mnohonásobně vyšší.
  3. Monitor počítače je lepší zobrazovač než displej fotoaparátu, už i jen díky své velikosti.
  4. Myš, klávesnice a případně grafický tablet jsou pro účely dalšího zpracování snímků lepší vstupní zařízení než tlačítka a případně dotyková obrazovka fotoaparátu.

Hodně lidí na softwaru šetří, ale to je šetření na nepravém místě. Cena zaplacená za dobrý software se totiž velice rychle vrátí na ušetřeném čase, podobně jako se např. cena zaplacená za dobrou navigaci velice rychle vrátí na ušetřeném benzínu.

Slušný monitor

Význam monitoru hodně lidí podceňuje, zvlášť z počátku. Dobrý monitor je ale zásadní - je nutný k dosažení co nejlepší shody toho, co vidí fotograf upravující svoje fotky, s tím, co uvidí všichni ostatní.

Do začátku stačí pořídit kancelářský monitor s IPS panelem a se 100% pokrytím barevného rozsahu sRGB standardu. Časem je dobré zavést alespoň základní color management, což v praxi znamená pořídit kolorimetr a monitor pravidelně profilovat. Kdo chce skutečně kvalitní a dlouhodobě stabilní zobrazení a nevadí mu vysoká pořizovací cena, pro toho je nejlepší zainvestovat do monitoru, který umožňuje hardwarovou kalibraci tónů a barev.

Ale já XY nepotřebuji!

Určitě se najdou lidé, kteří s výše uvedeným výčtem nebudou souhlasit. Budou říkat, že ne každý potřebuje blesk nebo že ne každý potřebuje stativ, atp. Tenhle názor respektuji, přesto s ním ale nesouhlasím. Všechny výše uvedené body jsou buďto praktická nutnost a nebo mají tak vysoký poměr přínos/cena, že nedává smysl je jako fotograf opomíjet.

Užitečný článek? Chcete vždy vědět o nových článcích? Přidejte si nás zde!

Začínáte s fotografováním? Hledáte ucelený kurz, který vás rychle a názorně naučí to nejdůležitější, co je třeba pro tvorbu technicky, obsahově i esteticky zdařilých fotografií? Přesně tohle nabízí Kurz základů fotografování.

Kam dál?