Jak fotografovat rostliny

Jaro je tu a s ním i sezóna fotografování květin, poupat a různých jiných rostlinných motivů. Dnešní článek přináší několik základních tipů jak na to, aby vaše snímky rostlin vypadaly co nejlépe.

Věnujte dostatek času výběru rostlinky

Lidé jsou zvyklí vídat dokonalé snímky květin a je proto nutné věnovat patřičnou pozornost výběru konkrétního exempláře. Neměli byste proto fotit první kvítek, na který narazíte, ale ten nejlepší, který se vám podaří najít.

S tím úzce souvisí, že je třeba konkrétní druh fotit vždy v pro něj vhodnou dobu. Ideální čas je tehdy, když je část rostlin daného druhu již v plném rozkvětu a část ještě teprve pokvete. Tehdy lze snadno najít kvalitní, čistý exemplář, a příliš nehrozí, že se do záběru připlete nějaký oschlý nebo potrhaný kousek.

Jestliže daný druh už částečně odkvétá, je už na jeho focení pozdě. Hledání fotogenického kusu pak zabere zbytečně moc času. Je lepší zaměřit se místo toho na jiný druh, který kvést teprve začíná.

Magnolia Stellata
Strom byl celý rozkvetlý, ale jen málokterý květ vypadal fotogenicky. Tenhle mě zaujal, protože měl téměř dokonale pravidelný tvar, zároveň ale s jedním lístečkem, který onu dokonalou pravidelnost kazil.

Vždy si jasně určete hlavní motiv

Nejčastěji je to květ, ale může jít i o část rostliny nebo i rostlinu celou. Je-li v záběru květů více, je dobré vybrat si jeden, který bude hrát "hlavní roli". Ty ostatní pak poslouží jako jakýsi komparz.

Euphorbia amygdaloides 'Purpurea'
Tady je zcela jasné, co je motivem.

Anemone Blanda
Tady je hlavní dolní, zaostřený květ. Ostatní mají doplňující funkci.

Hlavních květů je možné vybrat i několik, pak ale musí být ve vhodném vzájemném vztahu (velikost, umístění), aby motiv jako celek působil dobře.

Použijte vhodnou hloubku ostrosti

Malá i velká hloubka ostrosti má své využití. Malá hloubka ostrosti pomůže izolovat jednu konkrétní rostlinku nebo květ. Velká hloubka ostrosti se hodí pro fotografování větších skupin nebo i pro osamělé rostlinky, chceme-li "technickou", anatomickou fotku, jaká by se hodila do herbáře.

Anemone Nemorosa 'Glenroy Blush'
Malá hloubka ostrosti je často efektní, je ale potřeba dobře umístit rovinu zaostření. Zde bylo nejvhodnější ostřit na střed bližšího květu.

Snahou je dostat do hloubky ostrosti buďto celý květ a nebo alespoň celou jeho nejvýraznější část, což jsou často struktury ve středu květu.

Přidřepněte si nebo i lehněte

Většina laiků fotí květiny tak, že se k nim sehne a vyfotí je shora. Tímto způsobem je ale v pozadí jen tráva nebo zem. Často je zajímavější květinu fotografovat z boku. To vyžaduje fotit ze dřepu, u malých rostlinek často dokonce z lehu.

Hyacint
Pro snímky jako je tento musí být fotoaparát až úplně na zemi.

Tulipány
Tady stačilo fotit ze dřepu.

Pracujte s pozadím

Pozadí je skoro stejně důležité jako hlavní motiv. Mělo by jej vhodně doplňovat a nerušit.

Puschkinia scilloides
Jednoduché, relativně homogenní pozadí dá nejlépe vyniknout hlavnímu motivu.

Používejte teleobjektivy a makro objektivy

Květiny lze fotografovat samozřejmě s jakýmkoliv ohniskem, nejlépe ale vypadají fotky z teleobjektivů (tj. objektivy s ohniskovou vzdáleností 70 mm a více) a z makro objektivů. Teleobjektivy umožní izolovat konkrétní rostlinku nebo její část a efektně rozostřit pozadí. Makro objektivy umožňují totéž, ovšem při fotografování menších motivů, např. jen středu květu.

Je to otravné, ale pomáhá to tvořit lepší snímky. Co je to? Stativ.

Stativ není jen na dlouhé expozice. Má i jiná využití. V případě květin je jeho největším přínosem to, že zafixuje záběr. Tím umožní zaostřit opravdu přesně a rovinu zaostření navíc udrží na místě. Zároveň si díky němu můžete celý záběr pomalu a v klidu prohlédnout. Všimnete si tak spousty věcí, které by vám zaručeně unikly, pokud byste byli s fotoaparátem v ruce zkrouceni v příšerně nepohodlné poloze, a snímek byste chtěli mít co nejrychleji za sebou, aby vás druhý den nebolela záda.

Fotit lze pochopitelně i bez stativu, často to ale znamená pořídit mnohem více snímků. Po prvé o kousek ujede rovina ostrosti, po druhé se do záběru připlete stéblo, po třetí si nevšimnete brouka, co zrovna přilezl, po čtvrté se nevědomky o kousek nakloníte, takže ta světlá skvrna v pozadí, kterou jste chtěli mít pěkně za motivem, je najednou kus mimo, atd.

Ve výsledku tak mnohdy strávíte fotografováním rostlinky více času, než kdybyste bývali stativ pěkně pomalu postavili, záběr si pečlivě připravili a snímek jste vyfotili správně na první pokus.

Využijte zarámování

Ve větších skupinkách květů je často možné nalézt příležitosti, jak hlavní motiv efektně zarámovat jinými květinami.

Anemone Blanda
Modré květy zde fungují jako orámování a doplnění bílých květů, které jsou hlavním motivem snímku.

Zkuste fotit skrz květy

Oblíbeným trikem pro dosažení zajímavého vzhledu fotky je fotit tzv. "skrz květy". Najděte políčko stejných rostlinek, vyberete si jeden konkrétní exemplář jako hlavní a foťte jej tak, že zahrnete do záběru i některé květy blíže k vám.

Puschkinia scilloides
Snímek focený "skrz květy".

Blízké květy vytvoří zastření, které má stejnou barevnou paletu jako hlavní motiv a výborně jej proto doplňuje. Fotka pak vlastně má tři vrstvy - rozostřené květy v popředí, ostře vyfotografovaný hlavní motiv a další rozostřené květy v pozadí. Pochopitelně je třeba velice pečlivě vybírat vhodný směr záběru, aby květy v popředí vytvářely zajímavé zarámování, ale zase motiv příliš nezakrývaly.

Používá se teleobjektiv a spíše otevřená clona.

Zkuste i něco jiného než květy

Plně rozvinutý květ je nejčastějším motivem, občas ale stojí za to fotit i jiné věci, např. pupeny, listy, apod. U lidí se konec konců také nefotí vždycky jen hlava.

Co je to?

Pozor na vítr

Zvlášť při focení na velmi krátké vzdálenosti je vítr velkým problémem. Je totiž málo platné, že jste precizně zaostřili, když vám pod náporem větru odcestuje motiv. Stačí přitom i docela malý větřík.

Nejlepší je proto fotit venku ve dnech, kdy nefouká anebo najít místo v závětří. I když ale trochu fouká, není vítr stále stejně silný. Občas na chvilku ustane a to je ta pravá chvíle k pořízení přesně zaostřených záběrů.

Snažte se střídat různé typy fotek

I když máte rádi jeden konkrétní vzhled, je dobré zkoušet i jiné druhy záběrů. Budete-li vše fotit stejným způsobem, výsledné fotky budou jako celek působit dost monotónně.

Využijte blesk, ale ne ten vestavěný

Blesk je při fotografování květin skvělý pomocník, je ale potřeba používat systémový blesk odpojený od fotoaparátu a odpalovaný vzdáleně.

Přisvíceno zleva zezadu bleskem

Pro srovnání snímek bez blesku

Je při tom potřeba dobře sladit světlo blesku s přirozeným světlem a to ve smyslu barvy, intenzity i směru.

Využijte makro

Máte-li k dispozici vybavení pro makrofotografii, určitě si nenechte ujít příležitost fotit části rostlin s velkým zvětšením. Zvlášť struktury květu jsou v tomto ohledu velice vděčný motiv.

Magnolia Stellata - makro středu květu

Méně je někdy více. Vlastně dost často.

Je lepší přinést si z vycházky pět opravdu dobrých fotek, na kterých jste si dali skutečně záležet, než tři sta fotek mizerných, kdy jste každou květinu fotili stylem "namířit a zmáčknout".

Nezapomeňte na kompozici

Snímky s květinou uprostřed a s okolím tvořeným tím, co se tam zrovna připletlo, málokdy někoho osloví. I fotky květin si žádají přemýšlet nad strukturou snímku, výraznými body, které přitahují pozornost, a jejich umístěním, atp.

Žádné světlo není vysloveně "špatné" pro focení květin

Výhodou fotografování květin je i to, že se dají docela dobře fotit v kteroukoliv denní dobu. Zatímco dobrý snímek krajiny v poledne zkrátka nepořídíte, u květin si i v průběhu dne snadno najdete exemplář, který je např. ve stínu.

Zároveň si můžete světlo docela snadno vylepšit drobnými pomůckami. Malá odrazná nebo difusní deska dokáže při focení drobného kvítku divy. A i když s sebou pomůcku nemáte, postačí její improvizovaná obdoba - např. i obyčejný list papíru.

Přidávání saturace není potřeba

Mnoho začátečníků nadužívá tahátka "saturation/saturace" a "vibrance/živost" a jejich fotky to zbytečně kazí. Květiny tohle nepotřebují. Rostliny mají krásné, pestré barvy i bez přikrášlování a úplně proto stačí správně vyvážit bílou a případně trochu zvýšit kontrast a barvy pak krásně "vylezou" samy.

Tulipán
Květiny jsou dostatečně saturované od přírody. Jsou dokonce tak saturované, že se často na výsledných snímcích přepálí některý barevný kanál. Nejvíc se to stává u červené, viz zde ztráta jemné kresby na větších červených plochách. Přidávat saturaci proto vážně není třeba.

Pozn.: V RAWu tohoto snímku příslušné detaily jsou zachované, nevejdou se ale do barevného prostoru sRGB.

Foťte je doma, ve studiu, v přírodě, na zahradě, v botanické zahradě ...

Květiny můžete fotit na různých místech:

  • V ateliéru (nebo doma) můžete fotit snímky studiového typu. Rostlinu můžete pečlivě nasvítit i několika světly, můžete libovolně manipulovat s pozadím a celkově si scénu jakkoliv uzpůsobit. Nevýhodou je, že takovéto snímky mohou působit trochu uměle.
  • Zahrada je skvělé místo na fotografování rostlin a to jak zahrada upravená, tak i ta zanedbaná. Hlavní výhoda je, že fotografování můžete snadno zopakovat. Zahradu totiž máte hned pod okny. Zároveň si na zahradě můžete dle libosti scénu aranžovat a třeba i některé květy otrhat, aby nekazily kompozici.
  • V botanické zahradě by vás za něco podobného hnali holí, na druhou stranu zde ale najdete květiny, které vám na zahradě zaručeně nerostou. Variabilita druhů je zde mimořádná a navíc jsou všechny květiny pěkně označené, takže nemusíte hledat v atlasu, co jste to vyfotili - tedy pokud si nezapomenete vyfotit cedulku.
  • Ve volné přírodě můžete do scény zasahovat lépe než v botanické zahradě a (hlavně) můžete být na místě i večer nebo za svítání, tj. v časech, když botanické zahrady mívají zavřeno. Můžete tak fotit se sluncem těsně nad obzorem. Pokud ale chcete fotit v přírodě, musíte už přeci jen trochu vědět, kde, kdy a co roste, a je třeba počítat s tím, že paleta dostupných druhů bude oproti botanické zahradě velmi omezená.

Jak je vidět, každý typ lokality má své výhody a nevýhody, všechny ale umožňují vyfotit pěkné snímky rostlin.

Easy to learn, hard to master

Fotografování květin by se mohlo zdát jednoduché. Přeci jen jedná se o de facto statický žánr, motivy jsou skvěle dostupné a květiny jsou zpravidla přirozeně fotogenické, takže na fotkách vypadají dobře.

Jenomže rostliny fotí skoro každý. Svět se přímo topí v bilionech snímků květin a přijít s něčím opravdu novým, co tu už 1000x nebylo, to už tak docela snadné není. Ale jde to.

Chcete-li to zkoušet i vy, teď je ten nejlepší čas začít. Už kvetou.

Užitečný článek? Dejte o něm vědět ostatním! Máte připomínky? Napište mi email na info@onlinefotoskola.cz .

Začínáte s fotografováním? Hledáte ucelený kurz, který Vás rychle a názorně naučí to nejdůležitější, co je třeba pro tvorbu technicky, obsahově i esteticky zdařilých fotografií? Přesně tohle nabízí Kurz základů fotografování.

Kam dál?