Jak na prodej použité fototechniky

V minulém článku jsme se zabývali nákupy fotografické techniky z druhé ruky. Dnes se na problematiku podíváme z druhé strany, tzn. z pohledu prodávajícího. Řekneme si, jak prodat co nejlépe, co nejrychleji a co nejbezpečněji.

Jestliže se fotografování věnujete delší dobu, velice pravděpodobně máte ve skříni něco, co moc nepoužíváte. Možná jste pořídili nové tělo a to staré jste si nechali jako náhradní, nyní s odstupem času ale vidíte, že ho vlastně nepotřebujete. Nebo jste možná pořídili pěkný, světelný teleobjektiv a ten starší, méně světelný, už léta jenom chytá prach. Anebo jste si třeba ve slabší chvilce pořídili sadu hranatých filtrů, kterou jste ale v reálu použili jenom jednou a pak už nikdy, protože jste zjistili, jaká je to s ní strašná otrava. V takových případech je na místě zvážit prodej této nepotřebné techniky.

Co má smysl prodávat a co spíš ne

Ne všechno, co se vám takto doma nahromadí, je rozumné zkoušet prodat. Některé věci za to jednoduše nestojí.

Tak např. UV filtr průměr 52mm, který jste kdysi zdarma dostali k vašemu prvnímu setu zrcadlovky s objektivem, pravděpodobně bude mít tak nízkou hodnotu, že se vám jeho prodej vlastně nevyplatí - na poštovném anebo na ztraceném čase proděláte víc, než kolik za něj dostanete. Takovéto věci je lepší buďto někomu věnovat, přidat je jako dárek k prodeji něčeho jiného nebo je prostě a jednoduše vyhodit.

Dále nemá smysl prodávat zboží, které se ukázalo jako vysloveně špatné - v tom smyslu, že pořádně neplní svoji funkci. Tak např. stativ, který je zoufale nestabilní a tedy vlastně skoro nepoužitelný. Pokud jste s něčím byli hrubě nespokojení vy, je vysoká šance, že s tím bude nespokojený i druhý majitel. Prodáváním takového zboží byste si jednom kazili pověst a zadělávali na problémy. Takovou věc buďto prostě vyhoďte nebo ji věnujte někomu, kdo zatím nemá doopravdy vůbec nic a tedy i např. mizerný stativ je pro něho stále "upgrade".

A konečně samozřejmě nemá smysl zkoušet prodávat věci, které zkrátka nikdo nechce, třeba použité a viditelně opotřebené popruhy, batohy, apod. Všechno ostatní, tzn. vše co má nějakou reálnou hodnotu, existuje po tom poptávka a není to vyslovený šmejd, má smysl do prodeje dát.

Prodej poškozených věcí

I poškozené věci mohou být prodejné, např. objektiv s prasklým předním členem. Je ale nutné poškození v inzerátu v celém rozsahu uvést a s cenou je potřeba jít drasticky dolů. Závažněji poškozené zboží si totiž někdo koupí spíš jenom na náhradní díly a tedy pochopitelně za něj bude ochotný zaplatit jenom zlomek původní ceny výrobku.

Kde prodávat

Platformy, kde se prodává použitá fotografická technika, jsem už diskutoval v minulém článku, takže zde jen v maximální stručnosti: v kontextu ČR především Paladix, dále Facebook, bazos.cz, aukro.cz, ebay.com.

Jak vhodně nacenit zboží

Předně je třeba uvědomit si zásadní věc: nákup z druhé ruky je pro kupujícího riziko, zvlášť pokud prodávajícího (vás) nezná. A je přitom úplně jedno, že zrovna vy jste seriózní a že prodáváte něco, co je v naprosto bezvadném stavu a k nerozeznání od nového kusu. To víte s jistotou vy, ale kupující nikoliv. Cenová výhoda oproti nákupu nového výrobku proto musí být dostatečná na to, aby kupujícímu vyvážila toto riziko nákupu z druhé ruky.

Nejprve proto stanovte aktuální cenu nového zboží. Tu zjistíte tak, že se podíváte na aktuální nabídku oborových i generických eshopů. Chovejte se přitom stejně jako kupující, tzn. hledejte nejvýhodnější nabídku v alespoň trochu důvěryhodných obchodech.

Pozor: je přitom úplně jedno, za kolik jste věc kdysi koupili vy. To žádného jen trochu rozumného kupce nezajímá. Jestliže jste např. objektiv koupili před rokem za 20 tisíc a dnes se úplně ten samý objektiv prodává běžně nový za 15 tisíc, tak aktuální cena nového kusu je 15 tisíc a tečka. A oproti této ceně musíte kupci nabídnout nějakou slevu, která mu vyváží riziko nákupu z druhé ruky.

Jak moc kupci slevit, to záleží na řadě okolností - stavu zboží, jeho opotřebení, jeho funkčnosti i kosmetických vadách, stáří zboží, značce zboží, atp. Velice orientačně lze ale říct, že:

  • I u zboží, které je zánovní a skutečně ve 100% stavu musíte oproti aktuální ceně nového kusu nabídnout slevu minimálně 20%.
  • Zboží, které už má něco za sebou, ale je stále technologicky aktuální, plně funkční a i kosmeticky v dobrém stavu, reálně prodáte se slevou cca 30-40%.
  • U zboží, které už se neprodává, protože existuje novější model, vycházejte z ceny nového kusu aktuálního modelu a cenu dále o něco snižte a to i když nový model vlastně nic moc nepřináší - kupující starší model vždy vnímá jako méněcenný, přestože třeba není.

Další možnost, jak určit cenu, je podívat se, za kolik se běžně prodává to samé, co chcete prodat vy, tzn. stejný model, podobný stav, podobné stáří. Při listování nabídkami ale pamatujte, že nabídkové ceny a reálné prodejní ceny nejsou to samé a že na mnohé z nabídek, na které při tomto vašem průzkumu trhu narazíte, ve skutečnosti nikdo nezareaguje, protože cena je u nich příliš nadsazená.

Jak prodat co nejvýhodněji

Chcete-li za své vybavení dostat co nejvyšší sumu peněz, je důležité, abyste na prodej nespěchali. Potřebujete totiž oslovit co nejvíce lidí a to nějaký čas trvá.

Postupujte následovně:

  • Stanovte si reálnou hodnotu zboží pomocí principů probíraných výše.
  • K této reálné hodnotě něco málo přihoďte, tak abyste se s cenou dostali na jakousi maximální realistickou hranici, která by ještě pro někoho mohla být akceptovatelná, byť třeba vy sami byste takovou nabídku nejspíš už nevzali.
  • Počítejte s tím, že takto stanovená cena rozhodně nepovede k rychlému prodeji.
  • Vytvořte inzerát na Paladixu či jinde.
  • Počkejte týden, zda se někdo neozve. Pokud se vám nikdo neozve, zaktualizujte inzerát a cenu mírně snižte. Takto zaktualizovaný inzerát nechejte na serveru viset nejméně další týden.
  • Takto postupně cenu snižujte, až dokud se vám nezačnou ozývat zájemci. Nesnižujte ale cenu po příliš velkých skocích ani příliš často. Platí, že čím pomaleji budete postupovat, tím vyšší finální prodejní ceny se dopracujete (ale tím déle to bude trvat, pochopitelně).

Popsaným způsobem vlastně realizujete tzv. holandskou aukci (pro zájemce viz zde).

Jak prodat rychle

Někdy ale na prodej můžete z nějakého důvodu spěchat, např. protože ze získaných peněz chcete částečně financovat nákup nové techniky, kterou potřebujete už za čtrnáct dní pro nějakou důležitou akci. V takovém případě pak postupujte stejně, jako uvádím výše, ale začněte na trochu nižší ceně a cenu snižujte rychleji. Čím rychleji půjdete s cenou dolů, tím rychleji prodáte, ale tím méně výhodný prodej to bude.

Jak nafotit techniku do inzerátu

Úplně jednoduše, třeba mobilem, z více úhlů, tak aby fotky nebyly rozmazané a aby kupující viděl na obrázcích vše podstatné. Nesnažte se fotkami dělat dojem - fotky nijak neupravujte ani neretušujte. Příliš dokonalé obrázky mohou paradoxně působit nedůvěryhodně. Kupujícího nezajímá, jak jste dobrý fotograf ani jak dobře umíte s Photoshopem, ale v jakém je zboží reálně stavu.

Jak dobře napsat inzerát

Dobře znějící inzerát je pro úspěch prodeje zásadní. Inzerát by měl být stručný, jasný a měl by obsahovat klíčové informace důležité pro kupujícího, zejm.:

  • přesný typ prodávaného zboží,
  • požadovanou cenu,
  • stručné zhodnocení stavu po funkční i kosmetické stránce,
  • stáří zboží,
  • fotografii prodávaného kusu nebo ještě lépe odkaz na více fotografií,
  • informaci, co všechno je součástí prodeje,
  • kde je možné si zboží osobně převzít a
  • zda je možné zaslání na dobírku.

Někoho může dále zajímat např.:

  • kde bylo vybavení pořízeno,
  • k jakému účelu a jak intenzivně bylo vybavení používáno,
  • kolikátým majitelem jste a
  • proč vybavení prodáváte.

Není také od věci uvést odkaz na podrobné specifikace produktu, např. na stránkách výrobce.

Informace, které v inzerátu kupujícímu poskytnete, by pochopitelně měly být pravdivé a neměly by opomíjet nic podstatného. Záměrné uvádění kupujícího v omyl např. uvedením jiného typu zboží, než jaké doopravdy prodáváte, nebo např. zatajením nějaké podstatné vady, je podvod.

Dejte si při psaní inzerátu pozor na to, jaká slova volíte. Slova jako "perfektní stav" nebo např. "zánovní" byste měli použít skutečně jen tehdy, je-li stav prodávaného zboží skutečně dokonalý resp. je-li zboží doopravdy téměř nové. Nesnažte se situaci nijak přibarvovat, obrátí se to proti vám. Místo "perfektní" můžete klidně napsat "velmi dobrý", místo "zánovní" lze napsat "málo používaný", atp.

Na druhou stranu ale nesklouzněte do opačného extrému, tedy že v inzerátu uvedete každou s prominutím blbost a začnete se o ní sáhodlouze rozepisovat. To totiž může působit podezřele. Pokud je např. objektiv místy trochu ošoupaný, ale ne nijak moc a nikdy vám neupadl ani jste ho neutopili, úplně stačí napsat: "běžné známky používání" a je hotovo.

Efektivní inzerát tedy vypadá např. nějak takto:

Prodám objektiv Sigma 105mm f/2,8 EX DG OS HSM (Macro) pro Canon, 5 let starý, velmi pěkný stav, plně funkční, optika čistá, kosmeticky drobné známky používání. Nikdy neupadl ani se nenamočil. První majitel, pořizováno na Amazon.co.uk. Cena 8000 Kč. Osobně v Klatovech nebo v Plzni, případně dobírka. Důvod prodeje: nevyužití. Více fotek na vyžádání.

Inzerát tohoto znění obsahuje všechny doopravdy důležité informace, přitom ale není užvaněný a tedy plný zbytečného balastu. Navíc jasně stanovuje pravidla hry, jako je cena a možné formy prodeje.

Jak reagovat zájemcům

V průběhu dalších dnů se ukáže, jestli o vámi nabízené zboží je nebo není zájem. Nečekejte reakci za hodinu ani tentýž den. Vytrvejte, jen občas inzerát obnovte, aby se zobrazoval dostatečně nahoře. Pokud se nikdo neozve ani po dvou týdnech, pravděpodobně jste to s cenou přestřelili a je tedy čas cenu maličko snížit.

Po snížení ceny zase nějaký čas vyčkávejte, dost dlouho na to, aby se nikomu, kdo prokoukl váš systém, nechtělo čekat na další snížení ceny. Takto postupujte tak dlouho, dokud poptávky nezačnou chodit.

Poptávky, které vám přijdou, mohou vypadat všelijak a ne všechny budou seriózní. Seriózní poptávka vypadá např. takto:

  • "Dobrý den, zaujal mne Váš inzerát na objektiv Sigma 105mm f/2,8. Je to ještě aktuální? Měl bych zájem."

Na všechny seriózní poptávky je samozřejmě slušné odpovědět, alespoň velice stručně. Za různých situací třeba takto:

  • "Ano, stále je k dispozici. Budete se chtít sejít nebo preferujete zaslání poštou?"
  • "Je už zamluvený, ale ozvu se vám, kdyby to náhodou neklaplo."
  • "Bohužel, už je pryč."

Dostanete ale i řadu poptávek či reakcí neseriózních, např.:

  • "Dám vám za něj 3500,-, co vy na to?"
  • "Vyměnil bych ho s vámi za Tamron 90mm."
  • "Šlo by to na splátky?"
  • "Bylo by možné předání v Ostravě?"

Na podobné zprávy je nejlepší vůbec nereagovat. Tito lidé totiž nereagují na váš inzerát, ale na nějakou svou vlastní verzi vašeho inzerátu, která se jim víc hodí do krámu. Jenže kupující si nemá co diktovat jakékoliv podmínky - pravidla hry určujete vy jako prodejce. Učinili jste nějakou nabídku. Kdokoliv vám korektně reaguje na tuto vaši nabídku, zaslouží si vaši odpověď. Kdokoliv vám reaguje mimo rámec vaší nabídky, není partnerem k jednání.

Raději počkejte, až se vám ozve někdo trochu rozumný, kdo respektuje vámi nastavená pravidla hry. S takovým člověkem pak má smysl navázat další diskusi, zodpovědět mu jeho případné dotazy nebo mu poskytnout další fotky, atd.

Jak postupovat při osobním setkání

Jestliže si s kupujícím domluvíte osobní setkání, postupujte následovně:

  • Zvolte si pro setkání bezpečné místo. Vhodná jsou veřejná místa s dostatkem dalších osob, která ale nejsou přespříliš rušná a která jsou vybavená kamerovými systémy, tedy např. kanceláře během pracovní doby, obchodní centra, atp. V žádném případě se s kupcem nesetkávejte na místech odlehlých, např. v lese, za kravínem nebo v temné uličce.
  • Jestliže kupec na místo nedorazí a místo toho vám zavolá, že je nedaleko a požádá vás, abyste přišli za ním, odmítněte.
  • Na setkání si vyhraďte dostatek času, zvlášť pokud prodáváte složitější přístroj (např. fotoaparát), u kterého může kupujícímu trvat delší dobu řádně si ho vyzkoušet.
  • Umožněte kupujícímu, aby si předmět prodeje důkladně prohlédl a vyzkoušel. Mějte trpělivost s méně zkušeným kupujícím, případně mu s testováním i pomáhejte.
  • Budete-li přijímat od kupujícího hotovost, hodí se znát alespoň několik základních ochranných prvků bankovek a umět je v rychlosti ověřit.
  • Při prodeji dražší techniky byste měli vědět, komu věc prodáváte. Totožnost kupce si ověřte např. z jeho občanského průkazu nebo jiného dokladu.
  • U dražších věcí je lepší kupní smlouvu uzavřít písemně.

Jak postupovat při zasílání poštou (nebo balíkovou službou)

  • Nikdy nezasílejte cizím lidem žádné zboží jen tak, na základě příslibu, že vám zaplatí. Nejjednodušší, nejbezpečnější a nejkorektnější pro obě strany je zaslání na dobírku.
  • Bez dobírky zboží posílejte jedině při platbě předem. V takovém případě se ale nespokojte se screenshotem z bankovnictví jako důkazem o provedené platbě. Zboží odešlete až ve chvíli, kdy peníze skutečně dorazí na váš účet.
  • Zboží zabalte do dostatečného množství bublinkové fólie. Bublinková fólie je k dostání na poště.
  • Balíky se při přepravě strojově třídí. Přitom mohou spadnou z menší výšky nebo může naopak na ně spadnout něco jiného. Fólií proto nešetřete! Použijte tolik fólie, aby technika přežila i pád na zem z výše cca 1,5m. To znamená, že budete potřebovat celkem HODNĚ fólie, ale fólie naštěstí není drahá.
  • Výrobek zabalený do (mnoha vrstev) bublinkové fólie přelepte páskou, aby fólie spolehlivě držela a nerozmotávala se.
  • Pro zaslání použijte kvalitní, dobře vypadající a čistou krabici přiměřeného rozměru. Vhodné krabice jsou taktéž k dostání na poště. Na krabici nešetřete, dobrý první dojem ze zásilky je důležitý!
  • Jestliže jste použili dostatek bublinkové fólie, krabici není potřeba vyplňovat, ani když se v ní zboží šoupe sem a tam.
  • Krabici přelepte pevnou páskou, aby se při přepravě nemohla nedopatřením otevřít.
  • Zásilku pojistěte na hodnotu vyšší, než je reálná hodnota zboží.
  • Uschovejte si podací lístek (nebo jiný doklad, pokud použijete např. balíkovou službu).
  • Informujte kupce o odeslání balíku. Řekněte mu, jak balík vypadá a že zboží je v něm velmi důkladně zabalené, případně mu balík před odesláním vyfoťte. Můžete mu taktéž poslat vyfocený podací lístek.
  • Požádejte kupujícího, aby vás informoval o zdárném přijetí balíku. Pokud se kupující i po několika dnech neozve, upozorněte ho, že jestliže balík dosud nedostal, pravděpodobně zůstal na poště.
  • Nepřevzaté / vrácené balíky nepředstavují až tak zásadní problém. Pokud jste si dobře vybrali kupce a vše provedli podle návodu výše, nejsou nijak zvlášť časté. A i když už se to stane, není to žádná tragédie - jednoduše příště jen prodávaný kus techniky přebalíte do nové krabice a pošlete ho dalšímu zájemci.
  • Jestliže se vám ve zvýšené míře stává, že vaše balíky protistrana nepřebírá, pravděpodobně něco děláte špatně, např. šetříte na krabicích nebo s kupujícím nedostatečně komunikujete.

Závěrem

Mít ve skříni vybavení, které jste už několik let nepoužili, nedává valný smysl. Takové vybavení vám jenom zabírá místo a v průběhu času ztrácí na hodnotě. Nebojte se dát vaší nepotřebné technice sbohem - někomu jinému může ještě dobře posloužit a vy z prodeje získáte prostředky, které budete moci nějak účelně využít.

Prodávat techniku navíc není nijak zvlášť složité. Budete-li se držet návodu výše, mělo by vše proběhnout relativně hladce a ke spokojenosti vaší i kupujícího.

Užitečný článek? Dejte o něm vědět ostatním! Máte připomínky? Napište mi email na info@onlinefotoskola.cz .

Začínáte s fotografováním? Hledáte ucelený kurz, který Vás rychle a názorně naučí to nejdůležitější, co je třeba pro tvorbu technicky, obsahově i esteticky zdařilých fotografií? Přesně tohle nabízí Kurz základů fotografování.

Kam dál?